September 2006 werd de vernieuwde Ridderzaal weer in gebruik genomen, na een intensieve ontwerpperiode waarin alle onderdelen onder de loep werden genomen. Kleuronderzoek leidde tot een warme toon van de voorheen witte wanden. Het principe van geweven wandkleden (1904) keerde terug, nu met een canon van de Nederlandse geschiedenis. In deze wandkleden hebben historische wapentekens -op voorstel van de rijksbouwmeester- een moderne grafische bewerking ondergaan. Troonpodium en baldakijn werden opnieuw ontworpen. Het bleek mogelijk de 'ontbrekende' achtste lichtkroon toe te voegen naar het ontwerp van 1907. Licht- en geluidstechniek werden geheel gemoderniseerd. Daardoor kon de kap worden ontdaan van filmlampen. Nieuwe wollen vloerkleden completeren het geheel. Boven de schouw vond een subtiele verwijzing naar de Europese Unie een plaats.
Het ontwerpteam bestond uit restauratiearchitect K.C. van den Ende (BBOR), beeldend kunstenaars Marya Gasille en Liesbeth Stinissen, graficus Hans Bockting, elektrotechnicus Hans Duurkoop (Rijksgebouwendienst) en Askon Eden. Laatstgenoemde fungeerde binnen het ontwerpteam als inhoudelijk klankbord en als schakel met de belangrijkste gebruikers van de zaal. Zie ook: Eerherstel voor een feestzaal 2006 Rijksgebouwendienst ISBN 90 7352 5403.